linkstrategie
Image default
Zakelijk

Merkpositionering: 5 Activiteiten die een sterk merk opbouwen

Wat is een sterk merk precies? Dit is een kenmerkende stijl die jouw algehele persoonlijkheid en identiteit omvat en de doelgroep effectief weet te bereiken. Het gaat hierbij onder meer om jouw kernwaarden, visuele branding, producten en merkstem – aspecten die samenwerking om de gewenste merkidentiteit te bewerkstelligen. Wanneer je begint met de positionering van jouw merk, dan is het van belang dat je de volgende 5 activiteiten eigen maakt om een duurzame merkpositie te realiseren.

1. Definieer de merktransformatie

Voordat je begint met jouw branding, is het van vitaal belang om duidelijk te definiëren wat je doet, wie je bedient en welke positieve veranderingen je aan je publiek kan bieden. Het gaat hier om het vormgeven van de kernboodschappen van je merk. Door middel van de focus te leggen op deze sleutelgebieden, leg je de basis voor toekomstige verkoop en marketing.

2. De bedrijfsdoelen afstemmen op de merkwaarden en doelgroep

Het ontwikkelen van een sterk merk heeft alles te maken met het benadrukken van de bedrijfsdoelen en deze afstemmen met de waarden van jouw merk en met die van jouw doelgroep. Hierbij is het belangrijk dat je goed weet over te brengen hoe de bedrijfsdoelen goed zijn voor het publiek. Je kunt dit ook wel beschrijven als het creëren van sociale waarde. Als je dit goed doet, kun je een origineel merk ontwikkelen dat een duurzame relatie kan opbouwen met de doelgroep.  

3. Vertel een verhaal

Storytelling is een zeer krachtige manier om jouw merk te doen stralen en leven in de brouwerij te brengen. Mensen houden van verhalen, dus het vastleggen en delen van verhalen met betrekking tot jouw dienst of product kan je publiek meenemen op een boeiende merkervaring. De meest succesvolle merken bouwen door middel van authentieke storytelling een persoonlijke relatie met hun doelgroep. Zorg ervoor dat je verhalen gebruikt die de doelgroep inspireren en tot nadenken zetten. 4. laat uw publiek zien waar u het over heeft

4. Wees duidelijk over jouw waardepropositie

Een van de beste dingen die je kunt doen voor het opbouwen van een succesvolle merkstrategie, is je klanten duidelijk te vertellen wat ze kunnen verwachten wanneer ze voor jouw product of dienst kiezen. Dit doe je door duidelijk te communiceren wat belangrijk is voor jouw publiek. Om dit te kunnen doen, zorg ervoor dat je naar hun stem luistert, niet naar je eigen vooroordelen. Vervang het giswerk door nieuwsgierigheid en geef voorrang aan hetgeen dat jouw doelgroep wilt. Op die manier wordt je merk winstgevend en doe je wat goed is voor de zaken!

5. Streven naar consistentie

Tenslotte willen we het belang van eenvoud en consistentie benadrukken. Door te streven naar het consistent opbouwen van je merkervaring, kan je gerichter jouw merkboodschap naar buiten brengen en momentum opbouwen die ervoor zorgt dat jouw merk een sterke positie weet te bemachtigen bij de doelgroep.