vr. jun 18th, 2021

Bij het horen van termen als autoriteit, backlinks, dofollow, ankertekst en linkbuilding gaat het bij veel website-eigenaren duizelen. Het zijn allemaal termen die te maken hebben met linkbuilding. Als onderdeel van SEO marketing is linkbuilding vrijwel zeker een factor die tot de meeste vragen leid. En om die reden laten veel mensen dit onderdeel links liggen. Zonde natuurlijk. Maar het biedt jou juist kansen. En als je dit artikel uitleest, weet je waar je op moet letten wanneer je zelf aan de slag gaat met linkbuilding! 

In het kort: wat is linkbuilding

Voordat we beginnen een korte uitleg over linkbuilding. Linkbuilding is een term waarmee je de werkzaamheden omschrijft die je doet om inkomende links te verkrijgen. Een inkomende link wordt ook wel een backlink genoemd en is een link naar jouw website die op een andere website staat. 

Er bestaan verschillende linkbuilding strategieën. Strategieën om ervoor te zorgen dat andere websites een link naar jouw website gaan plaatsen. Globaal zijn er 2 strategieën te onderscheiden: outreach campagne om organische links te verkrijgen en campagnes waarbij je verschillende type links inkoopt!

Verschillende type links

Binnen linkbuilding wordt er vaak gesproken over verschillende soorten links. Zoals partnerlinks, in-content links of startpagina links. Belangrijk is dat je zorgt voor een gevarieerd linkprofiel. Dus varieer in het type links. 

De juiste attributen

Je kunt verschillende attributen koppelen uit een link. Nofollow, dofollow en sponsored zijn de meest voorkomende attributen. Met een attribuut geen je aan wat er met een link gedaan moet worden. Bij nofollow geef je aan: volg deze link niet en neem deze ook niet op in de index. Dit type link zijn voor SEO vrijwel waardeloos. Zorg dus altijd voor dofollow links. Deze zijn het meest waardevol voor SEO. 

Zorg voor kwaliteit en relevantie

Relevantie tussen de links is erg belangrijk. Wanneer je een website over honden hebt, en je ontvangt inkomende links van een website over verzekeringen, dan mist de relevantie. Des te relevanter de link, de te waardevoller. 

Al eerder vermeld, zorg voor een gevarieerd linkprofiel. Een paar partnerlinks of startpagina links kan helemaal geen kwaad. Maar zorg ook voor goede kwaliteit backlinks. Backlinks op websites die echt bezocht worden en links die daadwerkelijk traffic genereren.

Door