Je goed voelen in de winter

december 7, 2017

Het is belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt. Toch lijkt het in de wintermaanden moeilijker om goed voor jezelf te zorgen dan in de zomer. Het is voor veel mensen onduidelijk wat hier de oorzaak voor is. Op zich is dit begrijpelijk want het is een vrij lastig biologisch proces, maar het is gelukkig niet moeilijk te begrijpen op het moment dat het je uitgelegd wordt. In dit artikel ga ik je vertellen wat de grootste oorzaken zijn van een winterdepressie. 

Vitamine D tekort
Het is waarschijnlijk bij de meeste bekend dat vitamine D een belangrijke vitamine is. Je lichaam maakt zelf vitamine D aan door de zon en in de wintermaanden zien we die wat minder als dat we misschien zouden willen en nodig is. De actieve vorm van vitamine D wordt een hormoon is ons lichaam dat zich bezig houdt met een gezond skelet, gezonde botten en goede gemoedstoestand. Een tekort aan vitamine D zorgt voor: moeite met traplopen, een zwaar gevoel in de benen, weinig energie, bloedend tandvlees, spierpijn en spierkrampen

Een overproductie melatonine
Melatonine is een hormoon dat in je hoofd wordt aangemaakt en zorgt ervoor dat je lichamelijke klok goed werkt. De melatonine productie wordt geactiveerd als het donker wordt en wordt gestopt op het moment dat je hersenen geconfronteerd worden met licht. In de winter is het vaak donker en minder licht. Hierdoor kan je te veel melatonine aanmaken en kan je je moe voelen. Vanwege dit proces hebben veel telefoons tegenwoordig een nacht modus. Rood licht verstoord namelijk het stoppen van melatonine niet. Om toch voldoende licht te vergaren is het verstandig om gebruik te maken van een daglichtlamp.

Deze twee stoffen zorgen ervoor dat je je actief voelt, dat je wakker bent en juist heel goed in slaap kan komen. Dit is ontzettend belangrijk in de winter want juist dan heb het nodig.

 

Voor meer info : hier klikken

Geen reacties

Reacties zijn gesloten.