Een responsive webdesign

januari 20, 2015

Websites worden vaak bezocht vanaf een mobiel apparaat. Een responsive website kan zich aanpassen aan de grootte van je scherm. Het is daarom de nieuwe standaard om een website mee in te delen. Dit design ziet er goed uit op je laptop of pc, maar ook goed op je tablet of smartphone. Dit design past zich automatisch aan en biedt hierdoor de optimale gebruikservaring.

Ook e-mails worden steeds vaker gelezen op een mobiel apparaat. Ongeveer 43 procent zegt e-mails te lezen op een smartphone. Vanuit deze mail wordt er vaak doorgeklikt naar een website en moet de website dit dus goed ondersteunen. Tevens wordt er steeds vaker online gezocht op een mobiel apparaat. Het zoekaandeel is geschat op 27 procent. De hoge penetratie binnenin e-mail, zoekopdrachten en op websites zelf concludeert dat responsive designs de nieuwe standaard worden of moeten zijn. De bezoeker wil een optimale ervaring beleven en dit design biedt dit ook aan.

De term is ooit bedacht in 2010 door Ethan Marcotte op een weblog. Hij merkte op dat steeds meer organisaties gingen investeren in een mobiel webdesign. Dit om hun klanten ook op mobiele apparaten een optimale ervaring aan te bieden.  Door het groeiende aantal apparaten die ieder hun eigen afmetingen en resoluties hebben, was het maken van één mobiele website niet voldoende en geen goede oplossing. In plaats van allemaal aparte sites, is er een praktische oplossing ontworpen.

Een responsive website heeft drie onderdelen die ervoor moeten zorgen dat alles goed werkt. De eerste zijn de media queries. Deze queries tonen de goede CSS-bestanden met de juiste opmaak op basis van je schermgrootte. Dit wordt herkend door de bestanden. De flexibel grid positioneert en schaalt de elementen in het venster van je browser. De dynamic content bestaat uit video’s tekst en afbeeldingen die op de juiste grootte getoond moeten worden binnen je flexibel grid.

Voor meer info : hier klikken

Geen reacties

Reacties zijn gesloten.